Ellen och Molly reflekterar

2017-03-27-PHOTO-00000001Flyget till Kina gick jättebra!! Vi kom fram 06:30 lokal tid och blev direkt upphämtade av en guide. Vi åkte sedan till vårt hotel i Beijing och lämnade av vårt bagage, sedan fortsatte vi till förbjudna staden. Området var så sjukt stort, det kändes som om det blev större och större ju längre man gick. Vår guide Eileen gick först hela tiden och berättade mycket historia om platserna. Man kunde också se tecken från buddismen i byggnaderna och deras sätt att leva. Det var mycket som var endast för kejsaren vilket man kunde se på hustaken, då det var 9 djur om det var kejsarens ställe. Eileen berättade att kejsaren kunde ha upp till 3000 fruar som han valde dagligen av. De vackraste tjejerna hämtades upp och blev bortförda till kejsaren. Vissa tjejer fick inte ens träffa kejsaren under hela sin livstid. Efter förbjudna staden åkte vid en snabbis till himmelska templet där kejsaren varje år brukade offra säd och kött, och be om bra väder och skörd.

Andra dagen väcktes vi av väckarklockan som ringde 05:00. Eftersom vi var jetlaggade var vi pigga på morgonen och åt frukost kl. 06.30. Sedan bar det av mot kinesiska muren, det tog ganska lång tid att åka, men det var absolut värt det. Ännu mer detaljer kommer senare då vi måste ha tid att ta in alla känslor. Efter några timmars klättrande bar det av till kejsarnas gravar (Ming gravarna), där fick vi se olika utstyrslar och hattar (originalen). På detta stället var det endast 2 av de mest populära kejsarna som låg begravda.

Vi åkte sedan till mindre och fattigare delar av staden. Där fick vi se hur vissa kineser kunde bo och hur de levde. Vi tittade även en kort stund på Olympic park och sedan åkte vi hem.

Tredje och sista dagen i Beijing åkte vi från hotellet kl. 07.00 vi begav oss sedan till lama templet men som tyvärr inte hade öppnat än så vi gick runt i området. 09.00 blev vi insläppta i lamatemplet, där fixade guiden biljetter och visade hur det gick till. Lama templet är ett stor och känt tempel inom buddhismen. Där fick vi tända rökelser och be inför Buddha. Det var väldigt spännande eftersom det är det område vi jobbar med i SO. Det var väldigt kul att se hur det gick till på riktigt. Några munkar höll även en ceremoni medan vi var där, vilket var häftigt att se på. Vi åkte sedan till ett lunchställe där det serverades hot-pot. Vilket innebar att det kokades olika sorts grytor framför oss, vi fick sedan lägga i kött, grönsaker och nudlar i det och på så sätt fick vi fram olika smaker. Det var ett kul och nytt sätt att äta på. De andra dagarna har vi bara ätit  traditionell kinesisk mat som snurrar på en bricka på bordet. Det går till så att vår guide beställer massa (och då menar vi massa) mat, men får sedan snurra på skivan för att få det man vill ha på sin egen tallrik. Kul idé tycker vi, maten är väldigt god även fast den oftast ser lite märklig ut.
Sedan åkte vi en liten stund med bilen innan vi kom fram till tågstationen där Eileen fixade biljetter och visade vägen. Vi sa hejdå till vår nya kompis och tackade för allting. Sedan satte vi oss i tåget och åkte mot Zhengzhou!