Zhengzhou Middle Age School no.96

När vi kom fram till Zhengzhou Middle Age School no.96 var det fyra elever och en massa lärare som tog emot oss. De hade även skrivit på sin gigantiska skärm att vi var välkomna. Efter en del handskakande och fotograferande så gick vi in i skolan. Då möttes vi av en enorm sal med två badmintonplaner och en massa korridorer. Vi fick sedan gå in i ett litet rum där vi kunde prata med eleverna. Det var mycket intressant att prata med de om vad de gjorde på sin fritid och hur länge de gick i skolan. Skoldagen började kl.07 och slutar kl.21, sedan är det bara att plugga tills de går och lägger sig igen. Det tycker jag verkar vara väldigt jobbigt för de har ingen tid alls till någon fysisk aktivitet mer än den som är i skolan. Det måste ju både vara dåligt för barnens hälsa och koncentrationsförmåga i och med att de inte har någon tid att spendera med vänner eller med sin familj mer än på den enda helgdagen de har. Det kan ju inte heller vara bra för det förhindrar ju de från att gå ut i naturen. De väljer istället att stanna inomhus och spela eller titta på tv. Det är till och med så att de pluggar på sin enda lediga dag för att det är en så hög press på eleverna. De har nämligen ett stort prov, provet avgör helt din framtid. Om det går bra så får du det bra om det går dåligt har du en väldigt jobbig och tuff väg att gå. Min känsla var att detta är så påfrestande och jobbigt för eleverna att de efter provet eldar upp alla böckerna och vägrar jobba på några år eller plugga.

Sedan efter cirka en timmes ordväxling så var det dags att  besöka den första lektionen. Det var engelska som stod på schemat för en av deras åk 7. Det var mycket intressant att titta på deras lektionsschema, det stod nämligen exakt hur lång tid varje del skulle ta t.e.x 13 minuter “svara på frågorna nedan om texten”. En annan sak som stack ut mycket var att läraren frågade vad svaret var och om ingen räckte upp handen så pekade hon bara på en elev som då fick ställa sig upp och svara även om man inte ville. Lektionen var även väldigt olikt upplagd en svensk lektion med att man bara skulle memorera och inga diskussioner utan bara läsa av texten och svara på frågor. Lektionerna var för övrigt bara 40 minuter sedan bytte man ämne, väldigt olikt montessoripedagogiken.

Vi gick tillbaka till “rummet” och pratade mer med eleverna, nu var det lite mer prat om natur och vad de brukade göra på lov och den fritid de har. De brukade umgås mycket med sina vänner. Sedan blev vi också utfrågade en hel del. Det var frågor om vad vi gjorde på fritiden och då berättade jag om att jag seglar och de hade igen aning om vad en segelbåt ens var. Sedan sa vi också att vi gillade att bada i havet, det tyckte de lät extremt läskigt och frågade genast om  föräldrar tittade på när vi badade. Det var till och med så att majoriteten inte ens hade sett havet i verkligheten, de hade inte heller sett ett vilt djur.

Kalligrafi

Nästa lektion vi besökte var kalligrafi av kinesiska tecken. Det var mycket roligt och eleverna var intresserade av att hjälpa oss med allt som hörde till ämnet . Vi fick lära oss att göra kinesiska stämplar och att skriva några kinesiska tecken, det var verkligen mycket roligt och intressant.

Vi fick även en privat liten show av ett antal elever och deras lärare inom karate, det var mycket häftigt och coolt. IMG_1621 IMG_1636 IMG_1701

Oscar